چکیده تحقیق پایانی (بررسی جایگاه جهاد نکاح در اسلام)
در طول تاریخ، نکاح با عناوین مختلفی از جمله نکاح رهط مرسوم بوده، که در آن عدهای از مردان با رضایت یکدیگر با یک زن روابط زناشویی برقرار میکردند، که با پیدایش اسلام این نوع نکاحها منسوخ شد و به دو نکاح دائم و موقت منحصر گردید. با توجه به اینکه در عصر حاضر نیز، مشارکت زنان در کنار مردان در جنگ، با عنوان جهاد نکاح، که مشابه همان نکاح رهط میباشد، از سوی وهابیون مطرح شده است، پژوهش حاضر به منظور رفع شبهه از ازدواج موقت، با در نظر گرفتن مشروعیت آن در عصر نبوی(صلی الله علیه و آله)، ارائه و به این موضوع میپردازد که جایگاه جهاد نکاح در اسلام چیست. در این تحقیق با استفاده از روش کتابخانهای- توصیفی، ابتدا اقسام جهاد و حکم جهاد بر زنان مورد بررسی قرار گرفته است که نحوه حضور زنان در جهاد را با بیان آن در عصر نبوی(صلی الله علیه و آله) روشن میکند. سپس شرایط و ارکان نکاح دائم و موقت بیان گردید که با ارائه مستندات قرآنی و روایی در بحث ازدواج موقت از منظر شیعه، به مشروعیت آن اشاره شد، و در ادامه دلایل نسخ متعه از سوی اهل تسنن و جای گزینی نکاح مسیار توسط آنان، مطرح گردید. با بررسی آثار و تعهدات نکاح، میتوان گفت که ازدواج با شرایط و آثاری که بر آن مترتب میشود، از سوی شارع امری مقدس است که هرگونه سوءاستفاده و خلف وعده در تعهدات آن، مرتکب را مستوجب عقوبت شدید الهی میکند. نکاح در عصر جاهلیت شرایط و انواع خاصی داشته است که بطور مختصر شرح داده شد. در آخر به تطبیق جهاد نکاح با سایر نکاحهای مطرح شده در پژوهش پرداخته شده است. نقش بانوان مسلمان در جنگهای عصر پیامبر(صلی الله علیه و آله) به منظور خدمات و امداد رسانی به رزمندگان بوده که تأکید پیامبر (صلی الله علیه و آله) به حضور زنان در جهاد نیز صرفاً به همین جایگاه است. لذا جهاد نکاح چه از سوی ازدواج موقت شیعیان و چه از سوی نکاح مسیارِ اهل سنت، هیچ جایگاه و پیشینه تاریخی در اسلام ندارد. جهاد نکاح در اصل، ریشه در عصر جاهلیت دارد و بدعتی از سوی وهابیون جهت پیشبرد اهداف خودشان است.
کلید واژهها: جهاد نکاح، نکاح دائم، متعه، نکاح مسیار