کارگاه پژوهشی "فیش نویسی کتابخانه ای"
کارگاه پژوهشی با عنوان فیش نویسی کتابخانه ای روز 20 مهر ماه 1396 در مدرسه علمیه حضرت فاطمه محدثه سلام الله علیها برگزار شد.
این کارگاه جزو ساعات پژوهشی طلاب محاسبه خواهد شد.
در این جلسه، طلاب پایه های 2، 3، 4 و 5 شرکت داشتند.
در ابتدا استاد به اهمیت پژوهش پرداخت و یکی از بهترین عوامل رشد علمی کشور را پرداختن به پژوهش دانست.
ایشان اهمیت این مطلب را از نظر معصومین هم بیان کرد.
استاد درباره چگونگی تهیه فیش برای مقاله، کتاب یا پایان نامه توضیح دادند و اهداف کارگاه را در چهار مورد خلاصه کردند:
آشنایی با انواع فیش ها
تکمیل فیش ها
نقد فیش ها
قدرت تشکیل پرونده علمی برای موضوع خود
در راستای آشنایی با انواع فیش ها، سه دسته بندی انجام دادند:
فیش به اعتبار محتوا، 2. فیش به اعتبار موضوع، 3. فیش به اعتبار ماهیت
در بررسی مورد اول (فیش به اعتبار محتوا)، طلاب با سه نوع فیش آشنا شدند:
فیش آدرسی، 2. فیش مطلب، 3. فیش نمایه. استاد در این جلسه فقط به دو مورد اشاره کرد.
اولین فیش آموزشی به اعتبار محتوا، فیش آدرسی بود. این فیش برای زمانی استفاده می شود که پژوهشگر وقت زیادی در اختیار ندارد. اندازه فیش برگه آ4 است.
فیش آدرسی که در آن هم موضوع و هم منابع مختلف است، پژوهشگر ابتدا لیستی از کتاب های مورد نیاز را تهیه و شماره گذاری می کند و هر شماره کد آن کتاب حساب می شود.
به عنوان مثال معنای فطرت در مفردات راغب وجود دارد که کد کتاب 1 است. در فیش آدرسی فقط کد 1 و شماره صفحه و عنوان کوتاهی در مطلب نوشته می شود.
راه های تکمیل فیش آدرسی:
تهیه فهرستی از پرسش ها و سپس تشکیل فیش آدرسی (صریحا یا با کد).
تهیه فهرستی از مطالب و سپس تکمیل فیش آدرسی (صریحا یا با کد).
نوشتن منبع و آدرس آن در حین مطالعه موضوع و فشرده کردن موضوع در چند واژه و نوشتن منبع جلوی آن (برای پژوهش حرفه ای).
پس از آموزش فیش آدرسی، استاد فیش مطلب را معرفی کرد که قسمت های مختلف آن عبارت بود از:
موضوع کلی
موضوع عام
موضوع خاص
موضوع اخص
در مورد مقاله یا پایان نامه، ابتدا موضوع کلی و عام مشخص می شود. سپس مسئله مشخص می شود و پژوهشگر باید سوال های زیادی را مطرح کند و در قسمی اخص، مطالب را جمع آوری کند.
موضوع خاص همان موضوع پایان نامه و اصلی ماست و موضوع اخص، مطلبی است که در فیش مطلب نوشته می شود.
در پایان کارگاه، همه طلاب در همان جلسه، موظف شدند که فیش مطلب و آدرس را توسط کتاب های موجود در مدرسه تهیه کنند.