کارگاه مقاله نویسی
برگزاری کارگاه مقاله نویسی با حضور حجت الاسلام دکتر مسعود راعی
توسط کانون پژوهش مدرسه علمیه حضرت فاطمه محدثه (سلام الله علیها) اصفهان
در تاریخ 3 آبان 1395 از ساعت11:30 -8 صبح، کارگاه مقاله نویسی با حضور استاد حوزه و دانشگاه
حجت الاسلام دکترمسعود راعی توسط
کانون پژوهش مدرسه علمیه حضرت فاطمه محدثه (سلام الله علیها) اصفهان برگزار شد.
استاد حوزه و دانشگاه، حجت الاسلام مسعود راعی
ضمن بیان اهمیت نوشتن مقاله، به بررسی ویژگی های مقاله پرداخت و اظهار کرد:
قراردادن اطلاعات زیاد در حجمی کوچک، در زمان ما وجود دارد.
مسئله جویی از مطالبات ذهنی مخاطب و عمق بخشی در تولید علمی از ویژگی های منحصر به فرد
یک مقاله ی علمی مفید است که باید اصل ایجاز و اختصار در آن رعایت شود.
استاد داور تحقیق های پایانی حوزه در ادامه با بیان تفاوت “تولید علم” و “تولید علمی” گفت:
در تولید علمی حرف نو زده نمی شود بلکه کمک می شود مرزهای دانش توسعه پیدا کند
اما تولید علم"نظریه پردازی” است و دارای موضوعات
بسیار دقیق تر و جدیدتری است که به ذهن شخص پژوهشگر متبادر می شود.
حجت الاسلام دکتر راعی افزود: انواع مجلات علمی عبارت اند از:
مجلات مندرج در لیستISI ، مجلات علمی- تخصصی، مجلات علمی – ترویجی و
مجلات علمی- عمومی
که محل ارائه ی این مقاله ها، مجلات علمی، ارائه به همایش ها و سمینارهای معتبرعلمی است.
ایشان در ادامه گفت: مقاله بر آیندی از میزان اطلاعات و خلاقیت است
و معیار تکراری بودن یک مقاله، نتیجه گیری تکراری از همان مبحث است.
وی همچنین به بخش های مختلف یک مقاله اشاره کرد و گفت:
بخش های مختلف یک مقاله عبارتند از:
عنوان، مولف و سازمانی که به آن وابسته است، چکیده، مقدمه، روش، بحث، مراجع و مآخذ.
وی در ادامه با تبیین اهمیت مقاله اذعان داشت:
جستجوی عنوان مقاله مثل یافتن طلا است
و بهترین راه پیدا کردن آن، تفکر، مطالعه، دیدن نمایه ها، مشورت با اساتید
و در نهایت، راه اصلی عنوان یابی، “متخصص شدن"در عرصه ی پژوهش است.
استاد راعی در ادامه به مبحث چکیده مقاله پرداخت و گفت:
چهار محور چکیده شامل این موارد است:
رورت تحقیق، سوال اصلی، پاسخ به سوال اصلی تحقیق و یافته ی تحقیق.
حجت الاسلام راعی در رابطه با موارد مهم مقدمه ی مقاله بیان داشت:
در مقدمه باید هدف پژوهش، مسئله ی مورد پژوهش، فرضیه یا فرضیه ها،
جایگاه مسئله ی مورد پژوهش در رابطه با پژوهش های مربوط به آن (زاویه ی دید) رعایت شود.
وی بدنه ی تحقیق را توصیفی و تحلیلی خواند
که در توصیفی، آن چه بیان خود محقق و دیگران است، به طور مستقیم و یا غیر مستقیم،
مورد تالیف قرار می گیرد ولی در تحلیلی، فقط کلام خود محقق مد نظر است.