بررسی جایگاه انقلاب اسلامی در دوران مدرنیته
تحقیق پایانی با عنوان بالا، 19 شهریور توسط خانم فهیمه نخودیان اصفهانی دفاع و با امتیاز عالی پذیرفته شد.
استاد راهنما: سهیلا آبیار
استاد داور:حجه الاسلام راعی
چکیده
به یقین می توان گفت موضوع این پژوهش، موضوع جدیدي است که در نظردارد جایگاه انقلاب اسلامی ایران را در دوران مدرنیته بررسی نماید. هدف این پژوهش اثبات این مطلب است که بر خلاف همه ي سر و صداها، تمدن هاي ماديعالم، ازدرون، درحال فروپاشی هستند. درحالی که انقلاب اسلامی،حرکتی پویا است که به سمت«تمدن اسلامی»یپش می رود. انسان درآغاز تاریخ موحد بوده است.شرق به معناي تاریخی–فرهنگی، آغاز حیات تاریخی بشر و دوره ي قرارگرفتن در ساحت تفکر دینی و یا اسطوره ای است. ابتدا یونانیان در قرون 7و 8 قمری وپس از آن بقیه،درتاریخ غرب قرار گرفته اند. غرب،یک منطقه ي جغرافیایی ویک نظام سیاسی نیست،یک تاریخ است که به سه دوره ي باستان،قرون وسطی،دوران جدید(رنسانس- مدرنیته)تقسیم می شود. سوفسطائی گري باستان دردوران جدید به پلورالیسم و نظریات سقراط به عقل ناسوتی تبدیل شد. امپراتوري روم،در قرون وسطی وارث یک مسیحیت تحریف شده بود که این مسأله وعوامل دیگرمنجر به ایجاد رنسانس(عصرنوزایی)گردید. رنسانس در واقع یک شیوه ي تفکربود که سرآغاز دوران مدرنیته وبازتاب سقوط تدریجی انسان شد که داراي ویژگی هایی از جمله اومانیسم است.ت کنولوژي که ازویژگی هاي غرب است نه یک ابزار بلکه تجسم یک تفکر است. چون بشر امروزي در غرب به پوچی(نیهیلیسم )رسیده است لذا مدرنیسم علاوه بر این که لیاقت جهانی شدن را ندارد، توانایی آن را نیز ندارد. از مهم ترین مؤلفه هاي اسلام شیعی، نیازمندي بشر به حکومت اسلامی است که براي تحقق آن، نیازمند مجریانی است که با نصب الهی(انبیا و ائمه)تعیین می شوند.ردر عصر غیبت امام زمان علیه السلام، این رهبري بر دوش صالح ترین و دین شناس ترین رهبران اسلامی است که « ولایت فقیه » نام دارد.انقلاب اسلامی حاصل تلاش هاي شیعه بر احیاي غدیردرطول تاریخ است ودرمبانی واهداف، ازغرب الگو نگرفته است.انقلاب اسلامی ایران،نه تنها فضاي سیاسی منطقه، بلکه جهان را دستخوش تحول کردتا با الگو گرفتن از انقلاب انبیاء زمینه ساز ظهور مهدی موعود«عج الله تعالی فرجه الشریف »شود. انقلاب اسلامی چون جریانی حق است همواره موانعی،درراه دارد که باید آن راشناخت وبرطرف نمود. ازطرفی ملت ایران وظایفی سترگ در قبال این میراث تشیع دارد. شاید به مشکلات اشاره شود،اما باید درنظرداشت،این نظام الهی، پس از به بن بست رسیدن تمام نظام ها بر سرکار آمده است و با تمام کارشکنی ها رسالتش را انجام می دهد. درپایان باید این سئوال را پاسخ گفت که در برابر کمبودها و نارسایی ها چه باید بکنیم؟ تضعیف، توجیه،یاتکمیل؟ حقیقت این است که تضعیف، جنایت و توجیه، حماقت و تکمیل، رسالت ما است.
کلیدواژه ها: غرب، مدرنیته ،تکنولوژي، شیعه, انقلاب اسلامی.