1.حضور قلب در تسبیح. سبب تحصیل حضور قلب، همت انسان است. زیرا قلب تابع همت است.
2. بلافاصله بودن تسبیح بعد از نماز
3. موالات در تسبیح حضرت زهرا سلام الله علیها
منبع: آثار تسبیح حضرت زهرا سلام الله علیها/ علیرضا رجالی تهرانی
ای قلم بنویس
ای تاریخ در خود ثبت کن
در میان کوچه یک تن یاور زهرا نشد
هدیه به بی بی فاطمه زهرا سلام الله علیها
دوران کودکی بانوی اسلام را اگر بخواهیم بررسی کنیم جز محرومیت و مشکلات به چیز دیگری برخورد نمیکنیم زیرا به طوری که گفته شد فاطمه در سال پنجم بعثت به دنیا آمد،
یعنی در همان سالهایی که پیغمبر بزرگوار اسلام تازه مامور به اظهار دعوت خود شده بود و با مخالفت شدید سران سودجوی قریش روبرو گشته بود،
و هر روز نقشهی تازهای برای خاموش کردن این نور الهی کشیده و مانع تازهای سر راه آن حضرت ایجاد میکردند و کمتر روزی بود که پیغمبر خدا صدمه و آزار یا اهانت و تمسخری از آنها نبیند و با چهرهی اندوهبار و گرفته به خانه نیاید.
و تا سالهای دهم و یازدهم بعثت یعنی سالهای پنجم و ششم عمر فاطمه (علیها سلام) دو شخصیت بزرگ یکی خدیجه و دیگری ابوطالب زنده بودند و پیوسته مراقب حال رسول خدا (صلی الله علیه وآله) بودند و با تشویق و دفاع بیدریغ خود از آن حضرت موجبات دلگرمی و رفع افسردگی او را تا حدود زیادی فراهم میکردند، خدیجه در داخل خانه به هر وسیلهای بود کدورت و گرفتگی خاطر آن حضرت را بر طرف مینمود،
و ابوطالب در خارج خانه با نفوذ سیاسی و اجتماعی و بلکه روحانی خود که در مکه داشت پشتیبان بزرگ برای پیغمبر محسوب میشد، و با گفتار و عمل نیز پیوسته آن حضرت را به ادامهی کار و برنامهی مقدسی که در پیش گرفته بود تشویق نموده و دلگرم میساخت، و آثار روحی و اجتماعی مخالفتها و آزارهای دشمنان را از چهره و دل پیغمبر بزرگوار اسلامی میزدود.
تا به حال به این فکر کرده اید که
“آب مهریه زهرا است”
یعنی چه؟!
یا اینکه “نصف دنیا” مهریه زهرا است؟!
خدا عالم را برای پنج تن آفریده است
و بنابراین حضرت زهرا مالک آبهای عالم و نصف دنیا بوده اند یعنی بسیار ثروتمند بوده اند.
اما با این همه ثروت، روش زندگی شان چه بوده است؟!!!!
جای تفکر زیاد دارد!!!!!!!!!!!
فاطمه سلام اله علیها قبل از خلقت زمینی اش، خلقت نورانی داشت.
غذایش چه بود؟
غذای آن وجه نوری حضرت زهرا سلام الله علیها عبارت بود از “تسبیح"،"تقدیس"، “تهلیل"و ” تحمید".
تسبیح یعنی نظر به مقام سبحان الهی حضرت الله و چنانچه قلب، محل تجلی این اسم گشت، قلب از حضرت الله با جلوه سبحان الهی او برخوردار می شود.
تقدیس یعنی نظر به مقام قدوسی حضرت الله و قلب از طریق انوار او با جلوه ی طهارت مطلق، از هر گونه محدودیت نفسانی آزاد می شود.
تهلیل یعنی مقام یگانگی و “لا اله الا لله” ی حضرت الله و نظر به مقام وحدانی حق و با پذیرش تجلی حضرت الله در حالت تهلیل، دل از هر گونه تعلق به محدودیت ها آزاد می گردد و با آزاد شدن از تعلقات محدود، با انوار الهی یگانه می گردد.
تحمید یعنی نظر به جمال و کمال حق و توجه به همه خوبی هایی که در حضرت الله به نحو جامعیت هست و از انوار وجودی آن وجودِ پرجمال و کمال بهره گرفتن.
مقام لیلة القدری فاطمه سلام الله علیها، ص22.