کانون پژوهش مدرسه علمیه حضرت فاطمه محدثه سلام الله علیهای اصفهان برگزار کرد:
در تاریخ 12 مهر ماه 1395 (روز اول محرم 1348 هجری) در ساعت 8 تا 9:30، نشستی با عنوان “انگیزه دادن به طلاب جوان برای تفسیر موضوعی در قرآن کریم” با حضور استاد محترمِ تفسیر تخصصی و تفسیر نهج البلاغه جامعه القرآن اصفهان و حافظ کل قرآن، حجت الاسلام حجت الله رحمانی برگزار شد.
در این نشست لزوم ترجمه صحیح قرآن در درجه اول، فهم صحیح آن در درجه دوم و پیاده کردن دستورات آن در متن زندگی در درجه سوم مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.
او فرمود: این که قرآن برای زندگی دستور دارد، کاملا درست است. برای مثال قرآن می فرماید: “و ننزل من القرآن ما هو شفاء و رحمه للمؤمنین”. قرآن می فرماید من شفاء هستم. دوا ممکن است مدت ها طول بلکشد تا اثر کند و ممکن است اصلا اثر نکند اما شفاء یعنی سلامتی کامل. پس در علاج بیماری های اخلاقی و غیره باید آن را در زندگی پیاده کرد. اگر دستورات قرآن در زندگی ها پیاده می شد، این همه مشکلات مختلف وجود نمی داشت.
ایشان گفتند: برای علاج بیماری های اخلاقی و جسمی و غیره سه شرط اساسی وجود دارد:
بیمار بپذیرد که بیمار است.
دکتر را قبول داشته باشد.
به نسخه دکتر عمل کند.
برای مثال کجای قرآن گفته است مهریه سنگین بگیرید؟ یا وقتی بچه ات دروغ می گوید با تندی با او برخورد کن؟ (حضرت یعقوب علیه السلام در جواب برادران یوسف که به دروغ گفتند یوسف را گرگ خورد، فرمود: من از خدا صبر در این مصیبت صبر و یاری می طلبم).
هم چنین گفتند: یکی از عناوین مقاله یا تحقیق پایانی می تواند این باشد: “امام حسین علیه السلام و یاران او در قرآن". برای این کار، تمام آیاتی را که امام حسین علیه السلام از لحظه خروج از مدینه تا بالای نیزه رفتن سر ایشان تلاوت فرمودند، را باید استخراج و آن ها را تفسیر و تحلیل کرد. برای مثال هنگام خروج از مدینه، اما علیه السلام این آیه را خواندند: “فخرج منها خائفا یترقب”. این آیه را حضرت موسی علیه السلام زمانی که شخصی را کشته بود و فهمید قرار است کشته شود در حالی که از مصر به مدین می رفت، تلاوت کرد. یعنی در حالی که می ترسید و منتظر بود هر لحظه اتفاق بدی بیفتد.
این آیه هم که سر امام حسین علیه السلام بالای نیزه تلاوت کرد: “ام حسبت اصحاب الکهف و الرقیم کانوا من آیاتنا عجبا” حقایقی را آشکار می کند؛ چرا اصحاب کهف از زندگی شان آواره شدند؟ برای حفظ دینشان. امام حسین علیه السلام کارش عجیب تر است چون برای حفظ دین بشریت قیام کرد نه فقط دین خودش.
مثال دیگر برای تحقیق در قرآن: آیا روضه خوانی سند قرآنی دارد؟ هشت آیه اول سوره بروج را ببینید. گروهی از مسیحی ها رد می شدند که یک عده یهودی از آن ها تفتیش عقیده کردند و گفتند نباید مسیحی باشید و باید کشته شوید. گودالی کندند و در آن هیزم ریختند و یکی یکی این مسیحیان را در آن آتش می انداختند و می خندیدند. خدا می گوید: مرگ بر اصحاب اخدود که این کار را کردند. این روضه خوانی قرآنی است.
این مسیحی ها به خاطر دینشان سختی کشیدند و جرمشان دین داری شان بود.
در روضه خوانی، جزئیات را می گوییم و گریه می کنیم؛ قرآن هم همین کار را کرده است.
دستمون که به این شیطان لعنتی نمی رسه که نابودش کنیم!!
اما می تونیم لوش بدیم
کاراشو برای همه بگیم
و همه را آگاه کنیم
تا بفهمند چه نقشه های خطرناکی برامون کشیده
شاید همه را نتوانیم آگاه کنیم
ولی باید سعی خودمان را بکنیم:
شبکه های به ظاهر خانوادگی!! ماهواره
شیوع مواد مخدر
وجود وهابیت
و…….
چقدر پر کارند!!
خانم سمانه شمس هرندی از تحقیق پایانی خود در 19 شهریور 1391 دفاع کردند و برتر شناخته شد.
عنوان تحقیق: معرفی مادران ائمه علیهم السلام
در دو فصل:
1. مادران آزاد
2. مادران آزادشده
نمره نهایی: 19/50
استاد راهنما: زهرا یاریان
استاد داور: حجه الاسلام مسعود راعی
چکیده این تحقیق ان شاء الله به زودی ارائه می شود.
بسم الله الرحمن الرحیم
نمایشگاهی از دستاوردهای دانش آموران پژوهشگر قرآنی مدرسه راهنمایی نرجس توحید 1 با همکاری مدرسه علمیه حضرت فاطمه محدثه سلام الله علیها از تاریخ 29 خرداد تا 6 تیر ماه از ساعت 9 تا 11 صبح در محل مدرسه راهنمایی توحید واقع در خیابان توحید میانی- کوجه مشکلانی غربی- کوچه 22 برقرار می باشد.
افتتاحیه نمایشگاه روز یکشنبه در ساعت 07:30 بامدادخواهد بود. از فروش ویژه کتاب و سی دی استفاده کنید.
با نام خدا
در یک بررسی در سوره تغابن، تفاسیر متعدد سنی و شیعی توسط خانم سیما ستار معاون محترم پژوهش مدرسه علمیه حضرت فاطمه محدثه سلام الله علیها، مطالعه و حاصل مطالعات در 57 صفحه به رشته ی تحریر در آمدند. چکیده این بررسی اکنون در دسترس همگان می باشد.
برای مطالعه همه ی این تحقیق، به قسمت “تحقیقات قرآنی” مراجعه بفرمایید.
“چکيده”
سوره تغابن، 64 مین سوره و پنجمین مسبِّحات در قرآن کریم است. علت نامگذاری سوره، این است که خداوند متعال، در آیه ی نهم، به یکی از اسامی روز قیامت که “یومُ التغابُن” است، اشاره می کند. خواندن این سوره، شخص را از مرگ ناگهانی نجات می دهد و شر سلطان را دفع می کند. آیات مقدماتی، بر معاد و نبوت، تکیه دارند. در آخر، مسئله ی انفاق، صبر و برخی امور دیگر می آید. اما در ظاهر، در ابتدا مقدمه چینی می کند تا معاد را بیان نماید. این سوره، گویی خلاصه ی سوره حدید و برای تشویق مؤمنان به انفاق و پایداری در برابر مصائب است. این سوره در میان دو سوره ی منافقون و طلاق قرار دارد. ابتدای سوره، شبیه به سوره جمعه و انتهایش به سوره ی حشر و جاثیه می ماند. در ابتدای سوره، خداوند متعال، حال اقوام نافرمان گذشته را گوشزد می کند. او به ما گوشزد می کند که از سرنوشت آنها درس بگیریم. سپس به روش های متفاوت، تأکید می کند که سؤال و حسابی در کار است. به طور خلاصه، خداوند در این سوره می فرمايد: "اگر این ها را باور می کنید، بیایید تا طریقه ی آزادگی را به شما بیاموزم. به من ایمان بیاور. به رسول من هم ایمان بیاور. من از همه چیز مهم ترم، از زن، بچه، مال،…..فقط برای من زندگی کن. در راه من انفاق کن. من ناامیدت نمی کنم. در رفتارت با مردم مثل من باش. از گناهان خانواده ات که از روی نادانی انجام داده اند، چشم بپوش ومثل من اصلاً به رویت هم نیاور. اگر با من معامله کنی، به هیچ وجه مغبون نخواهی شد. کلک تو کار من نیست، بپا نخواهی سرم کلاه بذاری که من از همه چیز خبر دارم. باید خیلی شبیه من بشی. تمام عزت پیش منه. هر چی به من نزدیک تر بشی، بیشتر عزیز می شی".
کلید واژه ها: غبن، تغابن، انفاق، عزیز، قرض حسن، فتنه، غیب، عزیز، شکور، حلیم.