وارد هر کاری می خواهید بشوید
باید حکیمانه باشد
حساب شده باشد
اگر درست باشد, وارد شوید
در بازی ها, دسته بندی ها و گرایش هایی که
حساب و کتابی ندارد وارد نشوید.
منبع: آیت الله جوادی آملی
علی علیه السلام:
آفرین به کسی که خود را کوچک بشمارد و کسب او پاکیزه و حلال باشد.
بحارالانوار، ج 103، ص 2
آزادگان جهان که سبک باری، سبک بالی و قابلیت تحرک و پرواز،
اصیل ترین آرزوی آنها است،
از آن جهت زهد و قناعت را پیشه می سازند که
نیازها را تقلیل دهند و به نسبت تقلیل نیازها،
خویشتن را از قید اسارت اشیا و اشخاص رها سازند.
مرتضی،مطهری،سیری درنهج البلاغ،ص231
انسان هایی هستند که هدف گیری های عالی، موقعیت روانی آنها را گسترده تر و بینائی شان را تیزتر و اصالت حیات شان را در این دنیا نیرومندتر می گرداند و در نتیجه با این که جزئی از انسان ها است، مافوق انسان ها می نگرند و ابعاد درونی شان باز و بازتر می گردد.
اینها هستند که به حلقه های زنجیر وراثت، محیط و تاریخ مسلط می شوند.
پس:
هر هدف عالی که وارد حوزه موقعیت انسانی گردد، مانند آب زلالی است که به ریشه درخت نفوذ می کند و آن را شکوفا و بارور می سازد.
شرح نهج البلاغه/علامه جعفری/ص 69
شخصیت های ضعیف که عناصر حیات خود را بر قواعد سست و خیالات بنا نهاده اند، در اولین، دومین یا سومین شکست در هدف گیری، راه خود را بر می گردانند و به موضوعات دیگری جلب می شوند که ممکن است مفید به حال آنها نباشد یا دارای سودی باشد و به هر حال راه خود را از نوع هدف هایی که در راه وصول به آنها شکست خورده اند، منحرف می سازند.
اگر در راه هدف گیری های جدید هم یک یا دو بار با شکست روبرو شوند، یأس و ناامیدی دمار از روزگارش در می آورد.
شخصیت های نیرومند که در هدف گیری ها، نخست عوامل و انگیزه های درونی و وضع عمومی موجودیت خود را دقیقا تحت محاسبه قرار داده و عوامل و شرایط بیرونی را به قدر لازم و کافی بررسی می نمایند، لذا اراده و تصمیم آنها در هدف گیری ها، با شکیبایی ها، تحمل و متانت به سوی هدف بسیج می شوند، لذا کمتر از گروه اول با شکست رویرو می شوند و در صورت شکست خوردن درباره یک هدف، چون نیروی شخصیتشان دارای جوشش دائمی است و از طرف دیگر می دانند که عوامل محاسبه ناشده در طبیعت و اجتماع ممکن است خط بطلان بر هدف آنها بکشند لذا نه تنها یأس به سراغ آنها نمی آید بلکه با توجه و نیروی بیشتری متوجه همان هدف می شوند و اگر بار دیگر با شکست روبرو شوند، تجربه هایی به دست می آورند که گاهی ارزش سازندگی بیشتر از خود هدف را دارا هستند.
شرح نهج البلاغه/علامه جعفری/ص 60